Shape Audio

Det började med en lunch och slutade med en ljudskulptur

Luciano Pasquariello hade tagit sabbatsår från jobbet som systemsäljare i elektronikbranschen och träffade vännen Bernt Böhmer över en bit mat. Diskussionen kom in på att göra något annorlunda och samtalet gled snart in på ljud. För Organic Harmony är inte bara en ljudkälla utöver det ordinära, utan också en skulptur som förenar örats och ögats tillfredsställelse i ett och samma ting. Bernt är tekniker och en trollkarl inom ljud, Lucianos passion ligger mer åt form och design. Man var dock eniga om att högtalare är ganska fula och inte sällan stora lådor med ett omfattande kablage. Ett faktum som försvårar möbleringen och kan orsaka gnissel om sambo eller make/maka kanske inte är lika begeistrad i ljudanläggningar. Dessutom når man oftast inte så långt när det gäller riktigt bra ljud genom att köpa anläggningar direkt från butikshyllan, utan det fordras stor kunskap och ett pusslande med specialprodukter för att nå de stora ljudhöjderna.

Organic harmony

Ur dessa tankar föddes idén om en ljudkälla som inte bara gav det ultimata ljudet, utan också var ett vackert föremål, en skulptur – Organic Harmony Collection. Under bolaget Shape Audio blev passionen till projekt, med början i teknikdelen. Man bestämde sig för en ensam högtalare, s k omnidirektionell stereo, med hela förstärkar- och teknikdelen inbyggd.

Omnidirektionell

Omnidirektionell stereo betyder att högtalaren sprider ljudet runt sig själv, snarare än framåt. Man upplever ljudet som stereo, även om effekten inte är lika ”extrem” som med två högtalare. Å andra sidan kvarstår stereoeffekten oavsett var man befinner sig i rummet, den försvinner inte på samma sätt som om man ställer sig vid ena högtalaren i ett konventionellt system.

1000 ” och Dsp

Högtalaren är bestyckad med två diskant-, två mellanregister- och ett baselement. Alla styrs individuellt, d v s ett 5-vägs, aktivt system. Klass D-förstärkarens uteffekt är drygt 1000 W och frekvensomfånget 30–30000 Hz. Hjärtat i tekniken är en DSP – digital signal processor – som styr samtliga element. DSP:n ”trollar” med ljudet på en mycket avancerad nivå.

Utvecklingen av DSP:n har dessutom blivit så framgångsrik, att Luciano och Bernt startat ett separat bolag kring tekniken. Parallellt med tekniken arbetade man med designen. Principen var att högtalaren/musiksystemet skulle innehålla allt utom ljudkällan. Information från t ex iPod, USB-minne, CD eller motsvarande överförs istället trådlöst, via en iPad, till högtalaren. Alltså ett minimum av kablar.

Traditionell gjutning

Målet med designen var en tidlös, organisk form och arbetet var principfärdigt sommaren 2007. Men, materialet var fortfarande en öppnare fråga. MDF? Aluminium? Lösningen dök upp i en tidningsartikel om ett gjuteri i Limhamn. Brons, hävdade gjutaren, är det rätta materialet. Och högglanspolerad brons är onekligen ett mycket vackert material. Eftersom högtalaren har avancerade former och inte är jämntjock, måste den gjutas i en sandform, som förstörs efter varje gjutning. Även grundformen, som sandformen görs av, har begränsad livslängd. Därför är antalet gjutningar praktiskt begränsat och högtalaren tillverkas i en limiterad serie om 99 stycken.

Ett omöjligt galler

Nu var i princip alla komponenter på plats, utom högtalargallret. De galler som Luciano och Bernt sett på marknaden var inget som tilltalade. Hos en konstnär på Österlen fick Luciano syn på några tavlor formade av finmaskiga nät och idén om ”den omöjliga flätan” föddes. Nätets mönster har sin förebild i naturen, en struktur som växer fram på ett organiskt manér. Problemet var bara att det inte gick att tillverka nätet, inte med någon känd, traditionell metod.

Efter kontakter och diskussioner med olika konstruktörer och producenter växte lösningen fram: friformsframställning. Nu kom GTP in i bilden och efter lite testkörningar kunde det omöjliga högtalarnätet produceras i GTP:s stora SLS-maskin.

Ljud för miljoner

Nu stod alltså musiksystemet Organic Harmony färdigt, i alla sina komponenter: från ytterst avancerad elektronik, via high-tech friformsframställning till traditionell bronsgjutning. Men, teknik och material kostar och det här är kanske inte heller ett ljudsystem för den som nöjer sig med transistorradion. Ungefär 600.000 kronor får man lägga upp för bronsvarianten.Vill man ha en av de fem som ska tillverkas i gediget silver kostar det ca 2,8 miljoner och för den blivande ägaren till högtalaren i solitt guld gäller en prislapp på ca 50 miljoner, beroende på dagskursen på guld. I priset ingår en personlig installation i det rum högtalaren ska stå. Hela frekvensområdet rumskorrigeras enligt egenutvecklad algoritm och mjukvara. Ungefär fyra timmar tar installationen. Men, du får en form du aldrig sett på en högtalare förut och ett ljud som lämnar det mesta bakom sig – it sounds like a million bucks!