Silva

Silva – en svensk klassiker

Den är som en gammal vän, Silva-kompassen. Många av oss har kramat den i handen under förvirrade skolorienteringar eller brottats med grader, latituder och Rikets Nät i lumpen. Och idag kanske Silvakompassen är självklar i svampkorgen, om man inte rent av är biten av orienteringssporten. Silva föddes officiellt 1933, när företagen Bröderna Kjellström och Instrumentverken startades med patentet på den revolutionerande, vätskefyllda kompassen som utgångspunkt. Några år senare fick, enligt samtida annonser, ”mörkret fly för Zeiler”, när pannlampor under detta varumärke togs upp i sortimentet.

70 procent export

Kompassen har under alla år varit en bärande del i verksamheten och användningsområdena spänner från sport och fritid till avancerade, professionella applikationer. Silva har ca 30% av världsmarknaden inom detta område. Idag står Silva på tre verksamhetsben: Navigation, Mobil belysning och Wellness. Inom Wellness finns t ex stegräknare. Av produktionen säljs ca 70 procent utanför Skandinavien.

Dioden nytände pannlampan

Produktionen av pannlampor har gått lite upp och ner under decennierna, men för 6–7 år sedan kom en ”nytändning”. Det handlade om en satsning på lysdioder.

Lysdioderna hade utvecklats och kunde nu fås att lysa inte bara starkt, utan också långt, vilket gör dem idealiska i pannlampor. Dioderna är små och mycket energisnåla, vilket betyder att batterimängden – och där- med vikt och storlek på pannlampan – kan reduceras kraftigt. Till exempel kan pann- lampan Otus lysa i 25 timmar med full effektoch hela 90 timmar med reducerad effekt. Och då handlar det om tre AAA–batterier som energikälla! Pannlampor används främst inom sport (cykel, skidor, löpning, orientering) och fritid, men även proffsanvändningen är betydande. Här är målgruppen främst hantverkare och andra yrkesmän som behöver ”både ljus och händerna”.

Noggrann produktutveckling

Silva har tagit en stark position inom pannlampor och utvecklingen går snabbt framåt. Nya idéer finns ständigt på ritbordet och det är på vägen fram till lanseringen av en ny lampa GTP:s kompetenser utnyttjas.

Per Wååg är utvecklingschef på Silva:
– För oss är prototyper mycket viktiga.
Vi måste kunna testa såväl form som funktion och vara säkra på vår sak innan vi tar steget till kostsamma formverktyg.
– Ofta gör vi ett antal prototyper under utvecklingen. Det första vi testar av är designen, något som normalt går ganska snabbt. Däremot brukar utprovning av olika funktioner och tester för serieproduktion kräva flera prototypsteg.
– Vi använder också GTP för framtagning av rena showmodeller. Antingen när vi inte hinner producera färdiga produkter till mässor och events eller när vi vill testa olika idéer och koncept.
– Vi känner att det är lätt att kommunicera med GTP. Proffsigheten är avgörande för oss. Vi vet vad vi får, när vi får det och vi får inga obehagliga kostnadsöverraskningar!